.comment-link {margin-left:.6em;}

حرفهائی به رنگ سکوت

Monday, January 16, 2006

گلهای معرفت


گلهای معرفت را از علی آقا به مناسبت خجسته زادروز آقا جواد هدیه گرفتیم !ا

اریک امانوئل اشمیت نثر جالب و روانی دارد. سروش حبیبی نیز سنگ تمام گذاشته و برگردان مناسبی از آن را
ارائه داده است . کتاب از سه داستان بلند در ظاهر مستقل تشکیل شده است. امانوئل اشمیت نگاه خود را به سه مذهب بودیسم ، تصوف ا( البته از نوع ترکیه ای آن ) و مسیحیت را در قالب این سه داستان به سادگی و بدون هیچ گره و پیچیدگی نمایان ساخته است. به طور حتم این نگاه نه کامل است و نه صحیح و بی عیب و نقص ! برای مثال وی برای بیان دیدگاههای خود نسبت به بودیسم، بلندی های هیمالیا را انتخاب کرده است. در حالیکه اگر با بودیسم آشنائی مختصری داشته باشید، می دانستید که بودیسم رایج در بلندی های هیمالیا تفاوت های فاحشی با بودیسم هندی و بودیسم رایج در شرق دور دارد؛ یا تصوف رایج در ترکیه با نوع ایرانی و حتی عربی آن تفاوت های بسیاری دارد . اما به هر حال نحوه ای را که برای بیان لطایف هر یک برگزیده، قابل تحسین است ! به خصوص عقاید اصلی مسیحیت که در کلام کودک بیمار داستان سوم ( که من این داستان را خیلی دوست دارم ) به ظرافت تمام تزریق شده است !ا شیوه نگارش روان و بسیار ساده امانوئل اشمیت از گلهای معرفت اثری جذاب، گیراو لطیف خلق کرده است. لازم به ذکر است که این سه استان نشانگر دیدگاههای یک استاد فلسفه ـ خود نویسنده ـ را نشان می دهد و مطمئنا اشکالات و ناهمگنی های بسیاری بر آن مترتب است ! اما با این وجود اثری است که به خواندنش می
ارزد و خواندن آن را توصیه می کنم
تا یادم نرفته بگم که این کتاب را نشر چشمه در دو هزار نسخه منتشر کرده است
البته تاکید می کنم که بنده به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی این کتاب را به هیچ بنی بشری امانت نمی دهم ! حتی به شما دوست عزیز !ا

جا دارد که باز هم از علی آقای گُل به خاطر این کتاب زیبا تشکر کنم

2 Comments:

  • پس غیر از اینکه دموکرات نیستی و کامنت پاک می کنی / خسیس هم هستی !این یکیو نمی دونستم
    دیگه برات کامنت نمی ذاره یا میذاره و از ترس من پاک می کنی ؟
    خدائیش نگفتی که اگه می خوندندش چی می شد ؟ منتظر جوابم

    By Anonymous Anonymous, at January 17, 2006 2:00 PM  

  • هدي جان سلام
    حالا كه كتاب رو نمي‌دي هرجا ديدي برام بخر.دستت درد نكنه
    اگه به خوندنش نيرزه من مي دونم با تو
    آرزومند آرزوهايت

    By Anonymous Anonymous, at January 18, 2006 9:29 AM  

Post a Comment

<< Home