.comment-link {margin-left:.6em;}

حرفهائی به رنگ سکوت

Saturday, October 08, 2005

جهان کودک

امروز شانزدهم مهر ماه مقارن با هشتم اکتبر می باشد و بنا بر آن چیزی که در تقویمها نوشته شده مصادف با روز جهانی کودک است
نمیدانم که با شنیدن این کلمات چه چیزهایی به ذهن شما متبادر می شود ؟
شاید یکی یاد روزهای کودکی خودش بیفته ، کادو گرفتن از دست پدر و مادر به این مناسبت ، کارتونهای تکراری که تلویزیون در این روز پخش میکرده ، کودکان بی سرپرست ، کودکان خیابانی و کار و هزاران فکر دیگر !ا
از این مسائل شدیدا عاطفی و احساسی که بگذریم قصد دارم که تاریخچه ای را برایتان ذکر کنم؛ لطفا امر برایتان مشتبه نشه ! من از تاریخچه روز جهانی کودک کاملا بی اطلاعم. تا اینجا رو که خوندید بقیه اش رو هم بخونید شاید برایتان جالب باشه !ا
در همین تهران خودمان ـ انگاریکه ارث بابامه ـ چهارراهی با همین نام هست :یعنی چهارراه جهان کودک. آیا میدانید
که وجه تسمیه این چهارراه چه چیز خارق العاده ای می تواند باشد ؟

در ضلع شمال شرقی میدان ونک نرسیده به چهارراه جهان کودک، مدرسه ای وجود دارد به نام " مدرسه راهنمائی دخترانه شهید رجائی " . آن سالها که ما اونجا درس می خوندیم ـ جالبه تازه یادم اومد که ما اونجا برای درس خوندن رفته بودیم ـ می گفتند که در روزگاران نه چندان دور اینجا مهد کودکی بزرگ به نام جهان کودک بوده ! و بخاطر همین هم هست که اون چهارراه و منطقه رو هنوز به همون نام می شناسن ! البته اونموقع در نظرمون اون مدرسه برای بچه ها خیلی بزرگ می اومد و تصور اینکه اون همه بچه از این همه پله بالا و پائین برن جالب بود ؛هرچند که حیاط و کلاسهای اون مدرسه کفاف شیطنتهای هزارو سیصد تا هزار و چهارصد تا دختر نوجوان را نمیداد اما برای بچه های کوچولو واقعا بزرگ به نظر می رسید
من واقعا نمیدانم که صحت و سقم این مسئله تا چه حد هست ـ و العهده علی الراوی ـ و حتی اگر هم حقیقت داره چند سال از این ماجرا می گذره ؟


ازماجرای مدرسه که بگذریم می رسیم به چهارراه جهان کودک . چهارراهی که تا همین پارسال فقط یاد آور خاطرات خوب و پیاده رویهای طولانی با دوستان بود برای به رسیدن به خانه تا اینکه پارسال و به لطف و عنایت یکی از دوستان عزیز! دیگه اصلا دوست ندارم که از اون چهارراه رد بشم و اصلا دوست دارم که طی یک عملیات انتحاری اون دوتا بانک خصوصی تاسیس شده در دو گوشه و کنار این چهارراه را به فنا برسونم ! این هم از قسمت نوستالژیک ماجرا
بگذریم ... خودم خوب میدونم که خیلی پررو تشریف دارم. یعنی با علم به اینکه آن دوست بسیار بسیار عزیز این مطلب را می خواند اما باز هم نوشتم چرا که باورم شده که نام چهارراه جهان کودک برایم با همین خاطرات تلخ و شیرین عجین شده و معنا می یابد!ا

متاسفانه از چهارراه جهان کودک عکس داشتم اما نخواستم بذارم تا همینقدر یاد آوری اون ماجرا بسه
تا افشاگری بعدی شاد باشید

1 Comments:

  • جالب بود من نمیدانستم که وجه تسمیه این چهارراه چیه .

    By Anonymous Anonymous, at October 12, 2005 11:22 AM  

Post a Comment

<< Home